Monday, April 2, 2007

מכתב 2 מומחה

10/4/07


מכתב ממומחית ליוני אביה המודאג של גלית : (2)


ידוע לי כבר שדר' שטרית העבירה לך שיטות על מנת לטפל במחלה, אך יש טיפול נוסף שהוא השתלות ריאה.ברצוני לספר לך קצת על השתלות הריאה.
קבוצת רופאים מטורונטו, בראשות ד"ר יואל קופר, החלה בשנת 1983 לבצע השתלות ריאה אצל חולים עם מחלת סיסטיק פיברוזיס. כיום נעשים ניתוחים אלה באופן שיגרתי ביותר מ 80 מרכזים ברחבי העולם.
הרשות הבינלאומית לרישום השתלות ריאה דיווחה בראשית 1999על יותר מ- 8,000 השתלות ריאה שבוצעו בשנים 1983-1999.השתלת הריאה הראשונה בישראל התבצעה ב- 1992 בידי פרופ’ ג’ו בורמן ועמיתיו מן המרכז הרפואי הדסה בירושלים. באותו מרכז רפואי בוצעה כעבור שנה גם השתלת לב-ריאה הראשונה בישראל, בידי פרופ’ גדעון מרין ועמיתיו.בישראל מצוי כיום המרכז הרפואי רבין- קמפוס בלינסון המבצע השתלות ריאה.
בעבר לא היה נהוג להשתיל חולים שסבלו מסיסטיק פיברוזיס וסוכרת, ואולם כיום יש מרכזים רבים בעולם המבצעים השתלות בקרב החולים הללו ובהצלחה רבה.


על מנת להשתיל ריאה יש למצוא ריאה מתורם המתאימה להשתלה. לאחר שהריאה נמצאה מתאימה להשתלה יש לבדוק האם היא מתאימה לחולה המועמד להשתלה. ההתאמה נקבעת על פי שני מדדים בלבד:1. גודל הריאה.2. סוג הדם ABO

לקראת מועד ההשתלה יש לגמול את החולה, במידת האפשר, מן השימוש בקורטיזון. קודם להשתלה יש לבצע כמה בדיקות – בדיקת אקו-לב, מיפוי הלב כדי לשלול אפשרות של הפרעה בתפקוד הלב.

מהלך הניתוח של השתלת ריאה כפולהכיום, מקובל להשתיל ריאה אחת ומייד לאחריה את הריאה השנייה באותו אופן. ראשית מוציאים את הריאה החולה יותר, לרוב ללא צורך בחיבור למכונת לב ריאות, אלא מנשימים את הריאה השניה. ואחר כך עוברים להשתלת הריאה השניה כאשר מנשימים את הריאה המושתלת. בהשתלה מעין זו משתמשים בחתך רוחבי של בית החזה בשיטת צדף פנינה (הנפתח כלפי מעלה).

הטיפול לאחר ההשתלה

מייד לאחר השתלה יש לגמול במהירות את החולה ממכונת ההנשמה (לרוב תוך 24 שעות). הטיפול לאחר ההשתלה כולל מעקב קפדני אחר תפקודי הריאה וביצוע ברונכוסקופיות וביופסיות של הריאה. בחודש הראשון לאחר ההשתלה, מבצעים את בדיקת תפקודי הריאה פעמיים בשבוע, לאחר מכן מבצעים את הבדיקה אחת לשבוע ובהמשך תדירות הבדיקות הולכת ויורדת.

No comments: